mijn eerste stage

Mijn eerste stage is bij de MULTIMATE  in s-Gravenzande

 

 

 

 

Naam: Maarten Stolze
Klas: 3k2
Bedrijfsleider: Johan
Stagebegeleider: mw. F. Heimenberg
Stage periode: Don 1 nov 2018 tot Don 7 feb 2019
Eerste stage week 5 nov tot 9 nov

 

 

 

Voorwoord

Ik ben Maarten Stolze en ik heb mijn stage bij Multimate Westland. Het is een grote bouwmarkt, er zijn meer locaties van het bedrijf. Ik ben op deze locatie gekomen toen ik met mijn ouders besprak dat ik een stage locatie moest hebben. Mijn vader hoefde nog geen 5 seconden na te denken en zei al: misschien is de Multimate wat voor jou, dat kan je wel proberen. Ik dacht dat dat ook wel een goed idee was. Ik had er echt toen al zin in om stage te lopen!
Ik verwacht van deze stage dat ik veel leer om met mensen om te gaan en ook kan helpen. Ik ben in nette kleding naar binnen gestapt en gevraagd of de bedrijfsleider er was. Kennis gemaakt en gevraagd of ze toevallig nog een stageplek hadden voor mij. Johan vond het gelijk prima en vroeg of ik mijn invulbladen had, die hij gelijk invulde.

 

Inhoud
Voorwoord 2
Maatopdrachten: 5
Schap ontwerpen voor kerst verlichting 5
Vuilnis sorteren 6
Opleiding collega’s 7
Week verslag stage week I 8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inhoud
• Maatopdrachten
1. Schap ontwerpen voor kerst verlichting
2. Vuilnis sorteren
3. Opleiding collega’s

• Weekverslag stage week I

• Handelingsopdrachten

1. FIFO
2. Klant gesprek
3. Retour producten weg brengen

• Weekverslag stage week II

• Opdracht 8 derving

• Opdracht 7 klacht afhandeling

• Opdracht 3 promotie

• Afvalcontainers buiten en binnen zetten

Maatopdrachten:
Maatopdracht 1: Schap ontwerpen voor kerst verlichting

Toen ik begon moest ik nog alles “aan de kast zetten”, dus de planken die ook enorm veel herrie maakten als ze tegen de kast schuurden. En het was wel even na denken hoe ik het zou doen maar ik had niet echt iets van een schets nodig.
Zo moeilijk was het niet. Het was wel erg leuk, ik moest het wel op tijd af hebben dus er zat ook wel iets van druk op. Toen ik het schap helemaal klaar had om in te richten met de producten moest ik eerst alle dozen uit pakken zodat ik verder kon. Het heeft me van 9.00 tot 15.45 ongeveer geduurd om het schap helemaal in te bouwen en de producten er in te zetten. Er was nog tijd zat om vervolgens de prijskaartjes er bij te zetten.



foto voor Foto na

Wat vind ik ervan?
Ik vond het wel erg leuk om te doen.

Vuilnis sorteren

Er zijn een paar containers bij de Multimate.
Er is een plastic bak waar bijvoorbeeld de zakjes van producten en plastic verpakkingen ingaan.
Ook is er een papierbak waar alle kartonnen dozen [plat gemaakt] ingaan en van alles wat van papier of karton is gemaakt .
En er is een algemene bak in de houtzagerij voor hout dat weg moet worden gegooid of spullen zoals stukken steen die niet goed meer zijn om te verkopen. Ook glas en daarom is dit een algemene bak voor vuil dat in de buurt is van de houtzagerij.
Buiten hebben we ook nog een grote container staan voor het algemeen vuil.

Opleiding collega’s

Maikel: BL/KL opleiding (2 jaar)
Fracois vatel school (2 jaar)
Facilitair Duistverlening (1 jaar - niet afgemaakt)
Detail handel (2 jaar)

Ilse: Mavo 3 en Mavo 4

Paul : Detail handel (3 jaar)
Optiek (2 jaar)


Week verslag stage week I

Maandag: aan het begin van de dag was er nog niet veel werk, maar wat later op de dag kwamen er wat spullen die uitgepakt, gescand en in de schappen gezet moesten worden. Het was nog best veel en daardoor was ik er wel even mee bezig.

Dinsdag: was ik ziek…

Woensdag: ik begon net als maandag met de schappen te vullen. Rond 13.00 uur was er even niets te vullen en daarom ging ik de tapijtdelen stofzuigen en daarna was er wel weer wat te vullen en ging ik daar weer mee verder.

Donderdag: was ik bezig met de opdracht van de kerst verlichting. Ik mocht zelf alles doen. Het was een groot karwij om het allemaal in elkaar te zetten en te vullen. Het was een erg leuke opdracht.

Vrijdag: heb ik mee geholpen met dozen uitpakken en de producten gescand. Daarna heb ik de producten in de schappen gezet.
Het was erg druk, maar wel een erg leuke week!


Handelingsopdrachten:

Fifo opdracht 5
Fifo betekent ‘’first in first out’’
Dit betekent dat als je de schappen vult, je de producten die er al liggen, hangen of staan er uit haalt. De nieuwe producten moeten achter de oude producten gezet worden. Dit is omdat er een houdbaarheidsdatum is, en nu het oude product eerder verkocht wordt dan het nieuwe product. En ook komen de producten niet onder het stof te zitten wanneer ze er langer liggen. Dat willen klanten niet en pakken dan maar een product dat niet stoffig is.

 



Klant gesprek (deurbel)

Ik was bij de elektronica afdeling bezig met schappen aanvullen toen er een klant vroeg of ik hem kon helpen met een bepaalde deurbel. Ik wees hem de weg, en hij vroeg of ik hem ook verder kon helpen met welk merk of welke deurbel er goed zou zijn, want hij had al vaker een andere deurbel gekocht, die roestte zeer snel. Wij gingen samen kijken naar welke deurbel er beter zou zijn en kwamen bij een deurbel met twee speakers. Dit product kostte 90 euro. Toen ik goed naar het product keek zag ik dat een speaker op batterijen ging en de ander ging in een stopcontact. Meneer wilde het graag nog even voor de zekerheid horen van iemand die er echt werkte en daarom liepen we naar de servicebalie waar Paul op dat moment stond. Toen meneer het zeker wist dat dit het zou worden heeft hij het product betaald.

Hoe doe ik het?
Ik luister naar de klant en probeer te begrijpen wat hij of zij bedoelt. Dan ga ik nadenken waar het bepaalde product zou kunnen liggen. De klant loopt met mij mee, en wanneer ik het niet weet, vraag ik het aan een collega. Dan loop ik mee zodat ik voor een volgende keer weet waar het product ligt.

Waarom doe ik het?
Ik werk bij Multimate en klanten mogen vragen stellen aan mij, waar ik ze dan mee moet kunnen helpen.

Wat vind ik ervan?
Ik vind het wel prima, ik vind het wel prettig als ik klanten kan helpen omdat zij niet weten waar alles ligt. Ik vind het wel een verantwoordelijkheid.


Retour producten weg brengen

Wanneer klanten een klacht hebben, een verkeerd of kapot product, kan de klant deze bij de retourkassa geven en kan zijn/haar geld of een nieuw product terugkrijgen. De producten die ingeleverd worden gaan in een karretje achter de balie. Wanneer het karretje vol is, of iemand heeft niets te doen, kunnen de producten die in het karretje zitten weer op de plaats gezet worden. Vaak loop ik om 9.00 uur gelijk even met het karretje rond. Of gewoon tijdens de dag wanneer er spullen in zitten of ik even niets te doen heb.

Waarmee doe ik het?
Ik doe het met een kar waar producten in zitten die weer naar de schappen gebracht moeten worden.

Waarom doe ik het?
Omdat ik het wel leuk vind om te doen. Soms zie ik producten die ik nog niet ken of weet te liggen.

Voor na


Week verslag week II (21 jan/25 jan 2019)
Maandag: maandag als eerste de retourproducten in de schappen geplaatst. Daarna ging ik een deel van de winkel doorlopen met de boenmachine. Toen ik daar mee klaar was heb ik wat producten in de schappen gedaan. Na de middagpauze heb ik een lange tijd aan de stageopdrachten gewerkt. Toen ik hiermee klaar was zei Maikel tegen me dat ik het karretje even moest legen en via achter naar de bezorgbus moest lopen om samen te bezorgen. Bijna op de bestemming aangekomen, bleek er een stuk weg afgezet. We hebben echt een paar minuten gekeken hoe we op de goede bestemming konden komen. Eenmaal aangekomen gingen we een heleboel pakken tegels binnen brengen, wat kranen en nog drie grote pakketten binnen zetten. De grote pakketten waren mij denk ik wat te zwaar dus die deed ik niet. Nadat dat alles gedaan was kwamen we weer bij de Multimate aan en ging ik nog wat opdrachten doen voor de stage.

Dinsdag: Dinsdag heb ik een grote houten bak met bezems en sneeuw scheppen gevuld en in de tuin afdeling geplaatst, daar stond ook nog eenzelfde bak met sleeën, deze heb ik met Paul in de winkel geplaatst. Toen we daarmee klaar waren heb ik nieuwe prijskaartjes bij de cement afdeling gedaan omdat de prijzen van bepaalde producten hoger of lager waren gemaakt. Toen ik daarmee klaar was heb ik Paul weer geholpen met karretjes vullen met nieuwe producten en later in de schappen gedaan.


Maatopdracht 8: derving

Wanneer er bijvoorbeeld een lamp kapot valt wordt het product afgeschreven en weggegooid. Een ander voorbeeld is waneer er een product gestolen is, dan wordt het ook afgeschreven, en allemaal onder de naam “Derving”.

Wat doe ik?
Producten die kapot of gestolen zijn afschrijven en weggooien als dat nodig is

Waarom doe ik het?
Het verwerken is belangrijk omdat het problemen kan geven wanneer er iets niet is, en dit niet wordt aangegeven. Dan wordt er namelijk geen signaal afgegeven dat er een nieuwe lading van het product besteld moet worden.

Wat vind ik ervan?
Ik vind het wel handig want als er geen producten hangen, en in de gegevens staat dat er nog een paar van liggen kan dat problemen opleveren.


Opdracht 7 klachtafhandeling

Twee keer met een collega een klacht afhandelen.

Ik heb twee keer met een collega een klacht behandeld.
De eerste keer was er een klant die een klacht over een lamp had. Deze gaf niet het bepaalde felle licht dat hij verwachtte dus wilde hij een andere lamp in ruil voor zijn gekochte lamp. De klant moet met de bon en het product terugkomen zodat wij kunnen scannen en zien dat het zijn/haar gekochte product is. Dan komt het teruggebrachte product in de retourkar en mag de klant een nieuw product pakken of zijn/haar geld terug vragen.
De tweede klacht was over een stopcontact die van binnen volledig los zat. Wanneer je er een stekker in doet dan gaf het een schok, omdat de stalen pinnen van de stekker alleen in aanraking met het contact kwam en niet volledig stevig er in zat dus het was vervolgens ook levens gevaarlijk.

Wat doe ik?
De klant tevreden houden.

Waarom doe ik het?
Zodat de klant alsnog tevreden is en terug komt.


Opdracht 3 promotie

1. Om de twee weken een nieuwe folder
2. Een internet site
3. Klanten kaart: 5% van het bestede bedrag wordt omgezet in punten. Met die punten kan je in de winkel besteden. Je kan niet met aanbiedingen en een bodemprijs de punten gebruiken. 1000 punten is 10 euro
4. Reclames op auto’s en busjes.


Afvalcontainers buiten en binnen zetten

1. Het vuilnis wordt binnen in containers gescheiden: karton bij karton plastic bij plastic.
2. De containers worden op vaste dagen opgehaald.
3. De container wordt in de ochtend buiten gezet en als de container weer geleegd is word het weer binnen op zijn plek gezet.
4. Er is achter buiten ook nog een grote opstapel plek voor pallets.

Wat doe ik?
Ik zet de container binnen en buiten.

Waarom doe ik het?
Zodat de container geleegd wordt en weer gevuld kan worden met karton of plastic.














Scan0001
PDF – 216,2 KB 48 downloads
Scan0002
PDF – 395,0 KB 48 downloads
Scan0003
PDF – 331,9 KB 51 downloads
Scan0004
PDF – 377,2 KB 43 downloads
Scan0005
PDF – 374,5 KB 52 downloads
Scan0006
PDF – 408,3 KB 49 downloads
Scan0007
PDF – 409,4 KB 53 downloads

Maak jouw eigen website met JouwWeb